przydatne info > dieta w endometriozie*

wydrukuj tą stronęwydrukuj tą stronę

Czy wiesz, że…
W diecie w endometriozie musisz pamiętać o podstawowych zasadach racjonalnego odżywiania. Nie zapominaj o regularnych posiłkach, jedz co 3-4 godziny, urozmaicaj swoją dietę i pamiętaj o nawadnianiu organizmu. Wyeliminuj alkohol, kawę i produkty mocno przetworzone.

Czy wiesz, że…
Każdy zrzucony kilogram tkanki tłuszczowej w organizmie wpływa na prawidłową pracę hormonów, a to korzystnie wpływa na równowagę organizmu. Wyreguluj swoją masę ciała.

Czy wiesz, że …
Antyoksydanty zawarte w owocach oraz warzywach korzystnie wpływają na budowanie odporności organizmu oraz niezbędne są do utrzymania równowagi hormonalnej. Badania włoskich naukowców dowodzą, że spożywanie dużych ilości świeżych owoców i zielonych warzyw jest związane z 40-procentowym spadkiem ryzyka endometriozy.

Czy wiesz, że…
Duże znaczenie w rozwoju endometriozy ma czerwone mięso i jego przetwory, mogą one pobudzać organizm do produkcji prostaglandyn, które prowadzą do zaostrzenia stanu zapalnego i bólu. Badania dowodzą, ze jedzenie dużych ilości wołowiny, innych gatunków czerwonego mięsa i szynki podnosi ryzyko endometriozy aż o 80-100 %.
Pamiętaj, aby w twojej diecie czerwone mięso zamienić na ryby, mięso z indyka i kurczaka.

Czy wiesz, że…
Cynk zawarty w pestkach dyni i słonecznika wpływa pozytywnie na stan emocjonalny pacjentek z endometriozą.

Czy wiesz, że…
Naturalne sterole roślinne zawarte w czosnku/groszku/selerze blokują receptory estrogenowe, obniżając tym samym aktywność estrogenów w organizmie.

Czy wiesz, że…
Wapń zawarty w produktach mlecznych nie tylko wzmacnia kości, ale również zmniejsza bóle głowy, okolic miednicy i rozkurcza mięśnie macicy podczas menstruacji.

Czy wiesz, że…
Brokuł/kalafior zawiera substancje, które aktywując enzymy wątrobowe pozwalają eliminować, bardziej efektywnie, nadmiar estrogenów z organizmu.

Czy wiesz, że…
Zawarte w rybach morskich lub pstrągu nienasycone kwasy omega-3 zapobiegną skurczom macicy przed i podczas miesiączki.

Czy wiesz, że…
Dieta bogata w błonnik nie tylko pomaga uregulować proces trawienia, ale również zmniejsza poziom estrogenów krążących w organizmie, których nadmiar powoduje przerost błony śluzowej macicy i sprzyja endometriozie. Pamiętaj aby w diecie znalazły się: pełnoziarniste produkty zbożowe, gruboziarniste kasze, brązowy ryż, brokuły, kabaczki, rzepa, marchew, rabarbar i jabłka.

Czy wiesz, że…
Dieta bogata w pełnotłuste produkty mleczne może przyczyniać się do zwiększonej produkcji prostaglandyn, nasilających objawy endometriozy.

Czy wiesz, że…
Kwasy omega-3 zawarte w tłuszczach roślinnych i tłustych morskich rybach stymulują produkcję przeciwzapalnych prostaglandyn, pomocnych w złagodzeniu dolegliwości charakterystycznych dla endometriozy. Pamiętaj, aby w diecie nie brakowało dobrych tłuszczy w postaci: oleju rzepakowego, oleju lnianego, siemienia lnianego, orzechów włoskich, tłustych ryb jak łosoś, makrela czy sardynki.

Tekst opracowany przy współpracy z: Poradnia Dietetyczna- Dietosfera

* - Treści zawarte na tej stronie nie stanowią porady lekarskiej. Jeżeli odczuwasz dolegliwości, o których tutaj mowa, skontaktuj się ze swoim lekarzem.

poprzednia strona: przydatne info

następna strona: wsparcie


endometrioza.info.pl - wszystko o endometriozie